Skip to Content

סוגי מזיקים בגינה וכיצד נטפל בהם באופן טבעי?

צמחים לבית ולמשרד
לרכישה >>
מבצעי השבוע במשתלה
כנסו לכאן כדי לראות מה כרגע נמצא במבצע 🙂
לחץ כאן
הקודם
הבא

הגינה שלנו אמורה להיות קורנת וחיונית, אך לא פעם קורה שמגלים נקודות חלודה על העלווה, כתמים לבנים, קורי עכביש, ריבוי של חורים וכדומה. ברגע שהצמח אינו נראה תקין, יש להסיק שישנה בעיית השקיה ודישון, או לחלופין שישנה בעיית מזיקים (שאינם בהכרח גלויים לעין). מה עושים? מטפלים בבעיה כמה שיותר מהר, מאבחנים את סוג המזיק. מדוע חשוב להגיב באופן מידי? כיוון שמזיקים מתרבים בקצב מרשים, כך שמצב הצמח עשוי להידרדר ואף להדביק צמחים נוספים.

vibrant
&
decorative

סוגי מזיקים פופלריים בגינה

  • כנימות – מהכינמת קשה להיפטר והיא מתרבה בקצב מסחרר. כיצד לוודא שאכן מדובר בכנימות? יש לקחת טישו לבן ולהציבו מתחת לצמח. את הצמח יש לנער קלות ולבחון האם הופיעו נקודת שחורות. הופיעו? התשובה מולכם!
  • אקריות – עכבישים קטנטני ממדים אשר ניזונים מהצמח. כאשר הם קיימים, הצמח יעלה כתמים בהירים ובמקרים קיצוניים צורת העלה תתעוות והוא ינשור.
  • פטריות הקימחון – לבנות, שעירות ומאוד בעיתיות! פטריות הקימחון מצויות בשורשים, על הגבעול ומתחת לעלה. הן פוגעות בשורש ובין היתר מובילות להתפתחות של פטריות.
  • פטריות השק – פוגמים בחיוניות הצמח.
  • טריפס – מיני חרקים קופצים ומעופפים. הטריפס ניזון ישירות מהצמח ומזרז מגוון מחלות ויראליות.
  • זבובי תסיסה – כאשר הרימות בוקעות הן אוכלת את שורש הצמח ובכך פוגעות באופן משמעותי בצמיחה.
  • ציפורים – הציפורים ממהרות לטעום כל ירק ופרי בגינה ועל כן מונעות מאתנו ליהנות מהיבול שכה טיפחנו.
  • עש – העש, ובעיקר עש הכרוב, מטיל ביצים שממהרות לבקוע כעבור חמישה ימים ולהפוך לתולעים. התולעים מפיצות וירוסים ואינן מתביישות לפלוש ללא כל הזמנה ישירות אל שורש הצמח.

שיטות טיפול אורגניות - טבעיות במזיקים לגינה

הדברה אורגנית היא ללא ספק התשובה, כזו שאינה פוגעת בסביבה ובאיכות הצומח. בקטגוריה זו ניתן למצוא מגוון אופציות ידידותיות ויעילות. להלן הרשימה המלאה בהתאם לסוג הבעיה:

טיפול בכנימות:

סטייל DIY – לוקחים בריסטול, מורחים אותו בשמן מנועים ומציבים במגוון מוקדים בגינה – כולל בקצוות!

פשוט שקית – תלייה של שקית מים מעמודים שקרובים לגידולי הגינה, עשויים לסייע רבות. מדוע? כאשר עין החרק פוגשת בריבוי השתקפויות החרק מתבלבל ונוטש את המקום. יש מינוס? ילדים קטנים מאוד אוהבים שקיות מים, כך שבזמן שהשקית תרחיק מזיקים, היא תקרב ילדים שובבים שיטעו לחשוב שחג השבועות הקדים.

טפלו במקור הבעיה – יודעים כיצד הכנימות מגיעות לצמחים? על גבי הנמלה! תזונת הנמלה תלויה לא מעט בכנימות ועל כן כל עוד מרחיקים את הנמלים מאזור הצמחייה, ניתן לוודא שגם הכנימות לא יהוו בעיה.

עושים שרירים – הכינמת שולטת ומבקשים להכריע במערכה? יש להרים את הרף – להכין תרסיס ייעודי. מה נשים בו? מי סבון מהולים בפלפל חריף (כולל גרעינים טחונים). את התרסיס יש לרסס במשך שלושה ימים (שלוש פעמים ביום) ולאחר מכן במשך חמישה ימים ( פעמיים ביום).

המומלצים שלנו נגד כנימות

נגד כנימות - קונפידור (לא טבעי)

תרסיס אורגני נגד כנימות עלה ועש הטבק

תרסיס אורגני נגד כנימות המתאים לצמחי גן, נוי, ירק ותבלינים

תרסיס אורגני נגד כנימות עהמתאים לצמחי גן, נוי, ירק ותבלינים

להדברת מחלות

טיפול בעש

חשוב לדעת שהביצים של העש ניתנים לאיתור, כך שכל עוד בוחנים מידי כמה ימים ואין סימן לביצים הכול טוב. מה עושים אם מזהים? את העש הלבן ניתן לרסס עם תרסיס סבון ואת הביצים ניתן להסיר ידנית (ולזרוק במקום רחוק). כמו כן, כאשר מבחינים בעלים נגועים, ניתן לשטוף אותם עם מים חמימים וסבון (4 ליטר עם 2 כפות סבון כלים).

טיפול באקריות וטריפס

לרסס בחומר אורגני ולשטוף את העלים (כמו במקרה של העש)

טיפול בציפורים

אומנם העורבים אוהבים דברים מבריקים, אך לא כך הדבר עם ציפורים. מבקשים פתרון? אם מרגישים יצירתיים, ניתן לקחת חוטים מנצנצים ולפזר אותם (באופן אסתטי) בין העצים. מכאן שאם שמרתם לאורך השנים קלטות ישנות (מהסוג שנכנס לטייפ), ניתן להיעזר בסליל הפנימי.

טיפול בזבובי תסיסה

ניתן לשקול להספיג את האדמה בחומר הדברה (נגד התפשטות הזחלים) וניתן לרסס את העלים בחומר הדברה אורגני.

טיפול בסוגי פטריות השונות

פטריות הקימחון ופטריות השק מובילים להרס הצומח, ולו כי בין היתר הם מעלים עובש. אי לכך טוב לדעת שיעיל לרסס, כאשר הפעם נבחר בתרסיס שמורכב מחצי חלב (יש להעדיף חלב לא מפוסטר – מפרה או עז) ומחצי מים.

תרסיסים טבעיים מונעים – DIY

הגינה במצב אידאלי? נהדר! על מנת לשמר אותה נקייה ממזיקים, ניתן לרסס אותה אחת לשבוע בתרסיס טבעי (אלא אם כן ירדו גשמים). בקטגוריה זו ניתן למצוא מגוון מרכיבים שטרם ציינו, להלן רשימה של תרסיסים מומלצים:

תרסיס שום – תרסיס שום ידוע ביעילותו המופלאה. מה עושים? מועכים 30 שיני שום ומכניסים למיכל זכוכית שמכיל מים רותחים למשך חמישה ימים. בתום חמשת הימים ניתן לקחת בכול פעם 3 כפות מהתרכיז שהתקבל, למהול בחצי ליטר מים ולרסס את צמחי הגינה.

תרסיס שמן – תרסיס שמן אידאלי עבור השמדת ביצים, כל עוד הריסוס הנו ישיר. ניתן לבחור בכול שמן צמחי רצוי ופשוט למהול עם מים.

תרסיס שמן נים – שמן נים מופק מהאזדרכת ההודית. הוא מסייע להילחם במגוון כנימות, פטריות וזבובים, והוא אידאלי עבור ריסוס חיצוני ופנימי של מגוון גידולים – צמחי נוי, עצי אגוז, פירות, ירקות ופרחים. כיצד מפיקים? רוכשים/ משיגים שמן נים, מוהלים 70% מהשמן עם 3 כפות מים ומערבבים היטב.

 

תרכיז הפרשות תולעים – ידוע שהפרשות של תולעים אידאליות עבור דשן, אך פחות ידוע שאותו חומר גם אידאלי כקוטל חרקים. מה עושים? את ההפרשות מוהלים עם מים ולאחר מכן מסננים דרך חיתול בד – על מנת להימנע מסתימה של פיית המרסס.

***השמנים שציינו אומנם טבעיים, אך יחד עם זאת הם גם מסוכנים לאדם. אי לכך יש להרחיקם מילדים! מבקשים להיות כמה שיותר רגועים? תרסיס השום הנו הבטוח ביותר, אך גם אותו יש לשמור הרחק מהילדים.

המלצה שלנו נגד עש

חיה אל מול חיה

מגוון חרקים ניזונים מחרקים, כך שחלק מהם עשוי לסייע בשמירה על הגינה. האם תצליחו להשיגם? זה כבר סיפור אחר.. הכירו את הנבחרת השומרת: חיפושיות, צרעות טורפות (הרוב יעדיפו מזיקים על פני צרעה בחצר),לטאות מזנים מסוימים, עטלפים ועכבישים.

צמחים למען צמחים

יש צמחים שהם שומרי הראש של שאר הצמחים, לפחות בכול הנוגע למזיקים. מכאן שמומלץ לשתול בכמה מוקדים בגינה בזיליקום, ולא רק כיוון שמדובר בצמח שמשדרג נפלא את הסלט והוא מרכיב מהותי בפסטו, אלא כיוון שמדובר בצמח מאוד ארומטי שדוחה חרקים. לצד הבזיליקום מתווספים בקו ההגנה צמחים נוספים, כגון קימל, שומר, נענע, כוסברה, בצל ושום. מבקשים להתייעל? שתלו את הצמחים בצמוד לצמחים שמושכים כנימות. כך למשל ניתן לשתול שום וריחן לצד פלפל ועגבנייה.

טיפים לקינוח

לבסוף נקנח עם שלושה טיפים כלליים, כאלו שמזיקים פחות אוהבים:

  • פטרייה נוהגת להתפשט ועל כן אם ניתן, מומלץ לרווח בין הצמחים השונים.
  • הימנעו ממים עומדים, אלו מהוויים סביבה נפלאה לכל אותן פטריות.
  • אם עומדים לשתול צמח בכלי ייעודי, וודאו שהוא נקי ממזיקים. אינכם בטוחים? רססו באקונומיקה.

מדריכי גידול צמחים נוספים

“Plant your own garden and decorate your own soul instead of waiting for someone to bring you flowers”

0
    0
    המריצה שלך
    המריצה שלך ריקהחזור לחנות
      חישוב עלות משלוח
      קוד קופון