Skip to Content

דשן לצמחים פורחים וירוקים – כל התשובות והשאלות

דשן לצמחים - המדריך המלא

תפריט ניווט מהיר

באופן אידאלי הקרקע מכילה כל מה שהצמח צריך, אך לרוב כאשר אנשים באים לשתול, הקרקע זקוקה לתמיכה – אינה מכילה מאגר מינרלים מספק, ולו כי צמחים קודמים שאבו את המינרליים, או כיוון שהמינרלים נשטפו אל עומק האדמה.

אי לכך כאשר אנשים עומדים להקים גינה (או אפילו רק אדנית), הם יודעים שאם הם שואפים לתוצאות מרשימות, תחילה עליהם להשקיע בדישון, אך כיוון שיש כ"כ הרבה סוגים, גם יש לא מעט שאלות. מבקשים להציף אותן ובו זמנית לקבל תשובות מקצועיות? בואו נתחיל!

למה דישון כה חשוב?

דישון מסייע לצמח להגיע למצבו האידאלי, כך שבמקרה קיצוני, חוסר דישון עשוי להוביל להפסקת צמיחה. כאשר צמח אינו מקבל מספיק דישון, לא רק העלים והגבעולים מאטים את הקצב, אלא גם השורשים – מצב שעשוי לקטוע את הפריחה ולהפוך את הצמח להרבה יותר רגיש למחלות ומזיקים.

מלבד האטה בצמיחה, האם יש סימנים נוספים לחוסר בדישון?

יש מגוון סימנים שעשויים לבשר לנו שהגיע הזמן לדשן. הנה כמה מהם:

  1. עלה בהיר בעל עורקים כהים
  2. עלה כהה בעל עורקים בהירים
  3. כתמים בהירים בקצה העלים

 

 

בתמונה – מונסטרה מאנקי ליף

מהו השלב הנכון עבור הוספת הדשן?

כל עוד הצמח מצוי בתרדמת אין טעם לדשן, אלא יש לדשן בעת שלבי הגידול וכמובן כאשר שמים לב לחסור. מבקשים תשובה יותר פשוטה? ברוב המקרים מדשנים בעונות המעבר – לא בשיא הקיץ ולא בשיא החורף.

מהו דישון נכון?

טעות לחשוב שדישון הינה פעולה חד פעמית, משמע אין לקחת את כל שק הדישון ופשוט לפזר את סך תכולתו, אלא יש לפזר במנות קטנות ואף לשמור על פער מומלץ בין דישון אחד לשני. כל עוד אין סימני מצוקה, הכי נכון להיצמד לטבלת הדישון.

מה קורה אם שמים יותר מדי דשן?

טעות לחשוב שיותר מדי דשן אינו מזיק! שימוש לא מבוקר עשוי יותר להזיק מאשר להועיל. אי לכך יש להיצמד להוראות היצרן, להתייעץ עם בעל מקצוע ואם שמים לב שהצמח אינו מגיב טוב (או אפילו בעל מראה צרוב בעלים), ממזערים את כמות הדישון ובנוסף שוטפים את הקרקע באמצעות השקיה מרובה – מתוך מטרה להיפטר מעודף מינרליים.

מה היתרון של דישון אורגני?

ראשית נציין שדישון אורגני (כגון הומוס תולעים) מבוסס על מרכיבים טבעיים. לאחר מכן נציין שהוא אינו מזיק לסביבה, כיוון שהוא מתפרק באופן מוחלט ובנוסף הוא משפיע באופן יותר מתון ואיטי, כך שהצמח עשוי להיות מעט פחות מרשים בהשוואה אל דשן רגיל. עם זאת, חיסרון זה מגיע לצד יתרון, דישון אורגני מונע צימוח מוגבר, כך שניתן לחסוך בפעולת הגיזום.

תערובת שתילה

בנוסף, דישון אורגני מאפשר לדשן לעיתים יותר רחוקות, ולו כי הניצול של המינרלים הרבה יותר מרבי. מכאן שיש דשן אורגני שמאפשר לדשן כל שלושה חודשים ואף יש דשן אורגני שמאפשר לדשן גם רק פעם בשנה. מבקשים יתרון נוסף? אידאלי עבור צמחי תבלין ובטוח עבור ילדים ובעלי חיים.

מה כוללים הדשנים?

הדשנים כוללים שורה ארוכה של מינרלים חשובים עבור הצמח, כאשר החשובים ביותר הם קבוצת המקרו: אשלגן (K), זרחן (P) וחנקן (N), אך גם יש מגוון מינרלים נוספים – קבוצת המיקרו: בורון, נחושת, אבץ מוליבדן ועוד. פה נציין שתי עובדות חשובות:

  1. תמיד הסדר יישמר, כך שאם רשום על חבילה 10:8:4 – ניתן לדעת שיש הכי הרבה אשלגן והכי קצת חנקן.
  2. יש סוגי דשנים שמכילים רק סוג אחד של מקרו או של מיקרו, כך שבוחרים את הסוג הנחוץ בהתאם לחוסר בקרקע ובהתאם לסוג האדמה (אדמת לס, חמרה, חולית וכדומה).

כיצד בוחרים בסוג הדשן האידאלי?

באופן כללי מומלץ להעדיף את סוגי הדשנים שמכילים סוגים נוספים (מסוג המיקרו), ושאינם מסתפקים רק בשלושת יסודות המקרו. כיצד יודעים? בוחנים את גב האריזה. כך למשל ייתכן ותצאו מאוד מרוצים בבחירה בסוג דשן 20 20 20 שידוע לטובה, פופולארי ושנחשב זול ביותר, אך אם מבקשים לדייק, טוב להכיר את הסוגים הבאים:

  • דשן חורפי – מאופיין באחוז אשלגן יחסית גבוה.
  • דשן למדשאה – דשן למדשאה עבור תקופת האביב יכיל אחוז גבוה של חנקן ואילו דשן למדשאה עבור תקופת החורף יכיל אחוז גבוה של אשלגן.
  • דשן חומצי – בעיקר יעיל עבור תערובות מכלים (לעומת תערובות קרקע). מטרתו להוריד את רמת החומציות לטובת צמחים שזקוקים לכך.
  • דשן עתיר ברזל – לא פעם כאשר העלים (או המדשאה) הופכים להיות צהובים, ניתן להסיק שיש חוסר בברזל. צמחים מסוימים (כגון עצי לימון) יותר רגישים לכך.
  • דשן לעידוד השורשים והצמיחה – דשנים מסוג זה יכילו יחסית הרבה זרחן לעומת חנקן, כגון דשן מגורען.

האם כל צמח זקוק לדישון?

רוב הצמחים, אך לא כל הצמחים זקוקים לדישון. כך למשל עצי יער אינם זקוקים לתוספת של דישון.

כיצד מדשנים?

כל עוד מדובר בדשן מסוג אבקה או גרגירים, יש לפזר היטב בתוך הקרקע, או לחלופין לפזר באופן עילי (בהתאם להוראות). בנוסף, דשן אבקתי ניתן להמיס בעזרת מתקן ייעודי בתוך מי ההשקיה (מוסיפים את הדשן לכלי עם מים ולא להיפך, כאשר אם מדובר במי ברז, הניחו להם לעמוד בכלי פתוח כ24 שעות), וכאשר מדובר בסוג דשן נוזלי, ניתן לבחור בין שימוש במתקן הייעודי לבין ריסוס העלווה.

עוד נציין שראוי לבדיל בין השלבים השונים. משמע אם עומדים לדשן בשלבי הגידול ההתחלתיים, הרי שמוסיפים את הדשן ישירות לתוך הקרקע, אך אם הגידול כבר נראה מעל פני הקרקע, הרי שיש להיעזר במערכת ההשקיה – באמצעות משאבה ייעודית אשר שולטת על כמות הדשן בהתאם לכמות ההשקיה.

האם ניתן לסייע לדשנים להיטמע בקרקע?

על מנת לתמוך בדשנים, יש לבחון את חומציות הקרקע, טמפרטורת הקרקע וכמובן את רטיבות הקרקע. בנוסף, ניתן למצוא תוספות שמשפרות את איכות הקליטה, תוספות כגון קומפוסט, "שטח" (מצריך ריסוס) ומגוון חומרים כימיים משפרי קליטה.

מהי העלות?

כמה עולה שק דשן? באופן כללי שק של קילו דשן יעלה בין 44 ש"ח לבין 65 ש"ח. הכול תלוי בסוג ובכמות. באופן כללי מדובר בהוצאה זניחה עבור השפעה חשובה.

שנסכם?

מרגישים יותר משכילים? עתה אתם כבר מבינים שממש כפי שיש לבחור בקפידה את הצמחים הנכונים בהתאם לעונה ואופי הטיפול, כך גם יש לבחור נכונה דשנים. הכנה ושתילה נעימה!

0
    0
    המריצה שלך
    המריצה שלך ריקהחזור לחנות
      חישוב עלות משלוח
      קוד קופון